Korzystanie z serwisu oznacza akceptację polityki plików cookies | Zgadzam się –>
Tu jesteś: Home » Wiadomości » Sesja zwyczajna i nadzwyczajna

Sesja zwyczajna i nadzwyczajna

Sesja zwyczajna i nadzwyczajna

Na 30. listopada br. zaplanowana została XXXIV zwyczajna sesja Rady Miasta, jednak po rozpoczęciu została odroczona z uwagi na fakt, że nie wszyscy radni w terminie przewidzianym w Statucie Miasta mogli zapoznać się z materiałami będącymi przedmiotem jej obrad.*

Sesja nadzwyczajna

Tego dnia odbyła się natomiast XXXV sesja nadzwyczajna zwołana dzień wcześniej przez Przewodniczącego Rady Jana Sarnowskiego na wniosek burmistrza Maciej Radtke, a w porządku obrad znalazły się uchwały dotyczące Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Lubawa na lata 2021 – 2039 oraz zmiany w budżecie miasta na ten rok. Radni dostosowali na niej tegoroczny budżet do aktualnego wykonania, umożliwiając również, by jeszcze 30. listopada burmistrz mógł uruchomić procedury związane z ogłoszeniem przetargów na remont i budowę dróg obejmujących ulice: Grzymowicza i Witosa, Jodłową oraz biskupa Mikołaja Chrapickiego, a także budowę ulicy Siostry Antoniny Schneider i Władysława Asta (etap II), jak również budowę boiska piłkarskiego ze sztuczną nawierzchnią i oświetleniem przy Hali Widowiskowo – Sportowej na ul. Św. Barbary 45.

Sesja zwyczajna

3 grudnia br. w sali konferencyjnej Lubawskiego Centrum Aktywności Społecznej wznowiona została odroczona z 30. listopada XXXIV zwyczajna sesja Rady Miasta.

Na początku burmistrz miasta przedstawił Radzie informację o podmiotach, na rzecz których skazani mogą wykonywać prace na cele społeczne. Burmistrz wskazał dwa: Dom Pomocy Społecznej z optymalną liczbą skazanych mogących podjąć zatrudnienie – 2 osoby oraz Ośrodek Sportu i Rekreacji – również 2 osoby. W przypadku obu placówek skazani będą zatrudniani przy pracach porządkowych, remontowych i konserwatorskich. Ich wykaz otrzymał Zakład Karny w Iławie, który szczegółowe warunki zatrudnienia uzgodni ze wskazanymi podmiotami.

Na sesji radni zmienili uchwałę dotyczącą szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze (…). Koszt jednej godziny usług opiekuńczych znacznie wzrósł w związku ze wzrastającą w 2022 roku płacą minimalną, jednakże pozostaje jednym z najniższych w okolicy.

W związku ze zmianą przepisów Rada Miasta zmieniła także uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie Młodzieżowej Rady Miasta Lubawa i nadania jej Statutu. Nowelizacja wprowadza także katalog zadań młodzieżowej rady, do którego należy m.in.: opiniowanie projektów uchwał

dotyczących młodzieży, udział w opracowaniu dokumentów strategicznych gminy na rzecz młodzieży i monitorowanie realizacji tych dokumentów, podejmowanie działań na rzecz młodzieży, w szczególności w zakresie edukacji obywatelskiej na zasadach określonych przez radę gminy.

Radni jednogłośnie przyjęli również programu współpracy miasta Lubawa na 2022 rok z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Program współpracy zawiera priorytetowe zadania publiczne, które będą przedmiotem współpracy pomiędzy samorządem

a sektorem pozarządowym w 2022 r. Określa m. in. formy i zasady współpracy, informację o sposobie tworzenia Programu oraz o sposobie jego realizacji i oceny, wysokości środków planowanych na jego realizację, jak również informację o trybie powoływania i zasadach działania komisji konkursowych powołanych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert.

Pozostałe uchwały

Rada Miasta zmieniła uchwałę w sprawie ustalenia „Wieloletniego Programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Miasta Lubawa na lata 2021-2025”. Jeden z lokali mieszkalnych, który trzy lata temu został przekształcony na lokal służbowy dla lekarza zatrudnionego w Miejskim Ośrodku Zdrowia, powrócił do zasobów komunalnych dla osób umieszczonych na rocznej liście osób oczekujących do zawarcia umowy najmu na lokale mieszkalne. Nikt z lekarzy spoza Lubawy, którzy rozpoczęli pracę ZOZ MOZ nie był zainteresowany wynajęciem tego mieszkania. Jednocześnie radni ustalili, że lokale komunalne w budynku przy ul. Piaskowej 29A nie będą przeznaczone do sprzedaży.

Na wniosek iławskiej prokuratury zmianie uległy również zapisy uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych na terenie miasta. Uchybienia dotyczyły nieuprawnionego użycia w uchwale określenia „rok kalendarzowy” jako nieprzewidzianego w ustawie o drogach publicznych oraz nieuprawnionej regulacji za niepobieranie opłat za umieszczenie w pasie drogowym reklamy informacyjnej zawierającej informację o gminie, powiecie lub województwie, podczas, gdy ustawa o drogach publicznych przewiduje niepobieranie opłaty jedynie za umieszczenie tablic informujących o nazwie formy ochrony przyrody oraz znaków informujących o formie ochrony zabytków. Wytyczne dotyczą wielu miasta w Polsce. Należy dodać, że Wojewoda Warmińsko – Mazurski nie stwierdził nieważności uchwały.

Radni po raz kolejny zmienili także tegoroczny budżet, zwiększając m.in. plan dochodów ze Strefy Płatnego Parkowania oraz wydatki na rzecz Ochotniczej Straży Pożarnej z przeznaczeniem na większe zużycie energii elektrycznej i cieplnej oraz remonty.

Nowe diety i wynagrodzenie burmistrza

Radni podjęli również uchwałę w sprawie zasad przyznawania i wysokości diet oraz zwrotu kosztów podróży służbowych na obszarze kraju. Zgodnie z art. 25 ust. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U.2021.1372) Rada Ministrów określa w drodze rozporządzenia maksymalną wysokość diet przysługującą radnemu gminy w ciągu miesiąca,

uwzględniając liczbę mieszkańców gminy. Maksymalna wysokość diet radnych nie może przekroczyć w ciągu miesiąca łącznie 2,4-krotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, która obecnie wynosi 1.789,42 zł, a jej 2,4-krotność stanowi 4.294,60 zł. Zgodnie z § 3 pkt 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. (Dz.U.2021.1974) w sprawie maksymalnej wysokości diet przysługujących radnemu gminy w gminach poniżej 15 tys. mieszkańców miesięczna wysokość diety radnego nie może przekroczyć 50 % maksymalnej wysokości diety, tj. aktualnie 2.147,30 zł.

Diety radnych w zależności od pełnionej funkcji ustalone zostały na poziomie 2.140 zł, 1900 zł, 1500 zł oraz 1300 zł. W judykaturze wykształciła się jednolita linia orzecznictwa, zgodnie z którą dieta stanowi jedynie ekwiwalent utraconych przez radnego korzyści lub poniesionych nakładów, nie stanowi natomiast świadczenia pracowniczego. Celem ustalenia diety jest rekompensata radnemu wynagrodzenia utraconego z powodu jego nieobecności w pracy w czasie wypełniania przez niego ustawowych obowiązków oraz pokrycia wydatków związanych z wykonywanym mandatem.

Nowelizacja ustawy o pracowników samorządowych zwiększyła pułap maksymalnej pensji pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru, a więc wójtów, burmistrzów i prezydentów miast z dotychczasowej 7 krotności kwoty bazowej do 11,2 krotności kwoty bazowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe.

Zmieniona ustawa wprowadziła gwarantowane wynagrodzenie minimalne dla wójtów, które musi stanowić 80 % maksymalnego poziomu wynagrodzenia, na które się składa: kwota maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego, kwota maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego oraz kwota dodatku specjalnego w wysokości 30 % sumy wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Ponadto przypomnieć należy, że na podstawie rozporządzenia płacowego z 2018 r. od 1 lipca 2018 r. pensja zasadnicza wójtów została zmniejszona o 20 %.

Wynagrodzenie zasadnicze burmistrza Rada ustaliła poniżej maksymalnego przewidzianego w tabeli wynagrodzeń dla wójtów w gminach do 15 tysięcy mieszkańców i obecnie będzie wynosić 18 855 zł brutto. Dla porównania pensje wójtów, burmistrzów i starosty powiatu iławskiego kształtują się na poziomie od 15 854 zł brutto do 19 470 zł brutto, natomiast powiatu nowomiejskiego na poziomie od 17.835 do 18 470 zł brutto.

 

Komentarze

Komentarze

Translate »
Scroll to top