Walczymy o drogę ekspresową S5
Wraz z początkiem tego roku konsultacje w sprawie budowy fragmentu drogi S5 łączącego docelowo Ostródę z Grudziądzem były z pewnością burzliwe. Każdy samorząd starał się w kwestii wyboru wariantu przebiegu tej drogi na odcinku Wirwajdy – Nowe Marzy bronić interesów swojej gminy oraz jej mieszkańców.
Władze miasta Lubawa na tyle otwarcie popierały wybór wariantu W2, że został on okrzyknięty wariantem lubawskim. Mieszkańcy oraz przedsiębiorcy z naszego miasta i okolicznych miejscowości nie zawiedli. Do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie wypłynęło 5 tysięcy 564 ankiet, z których za „zielonym” W2, czyli lubawskim, opowiedziało się ponad 48 % ankietowanych, co jest w dużej mierze naszym wspólnym sukcesem.
Była akcja, jest reakcja
Opracowane na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Studium wskazuje na wysokie zaangażowanie Samorządu Lubawy w społeczny wybór wariantu zielonego. Tak było po spotkaniu konsultacyjnym, które odbyło się 9. stycznia, na którym burmistrz Maciej Radtke wyraził stanowisko samorządu w kwestii planowanego przebiegu drogi S5. Rada Miasta Lubawa podjęła stosowną uchwałę popierającą wybór wariantu zielonego. Zachęceni korzyściami gospodarczymi z bliskości drogi ekspresowej przedsiębiorcy chętnie popierali wariant lubawski, nie tylko wypełniając ankiety, ale i agitując do tego swoich pracowników. Dodatkowo przez dwa tygodnie były prowadzone niedzielne akcje zbierania „podpisów”, a ankiety można było wypełnić także w Urzędzie Miasta. W wyniku tego szerokiego zakresu działań do końca lutego samorząd Lubawy przekazał ponad 2 tysiące ankiet popierających wybór wariantu zielonego, wypełnionych nie tylko przez lubawian.
– Jestem dumny oraz wdzięczy Mieszkańcom Lubawy za udział w tej akcji. Ankietę wypełniło 1 tysiąc 476 lubawian, czyli więcej niż co 10 mieszkaniec naszego miasta. To duże osiągnięcie i dowód solidarności oraz zaufania, którego doświadczam od Was praktycznie każdego dnia. Kolejny raz zagraliśmy zespołowo, a jako drużyna mamy większą „moc”. Dziękuję także zaangażowanym przedsiębiorcom. Wasz udział w tej akcji jest najlepszym świadectwem waszej przedsiębiorczości i społecznej odpowiedzialności biznesu. Wiem, że w lubawskim przebiegu S5 widzicie szanse na rozwój waszych firm, co gwarantuje pracę lubawianom – komentuje burmistrz Maciej Radtke.
Spośród wszystkich przesłanych ankiet aż ponad 26 % zostało wypełnionych przez Mieszkańców Lubawy.
Dlaczego W2 jest szansą?
Wariant lubawski to nie tylko korzyści dla miasta Lubawa. Zapewnia praktycznie identyczną drogę do projektowanego węzła drogowego na DW 536 w miejscowości Rodzone, zarówno mieszkańcom Lubawy, jak i Iławy oraz najszybciej i proporcjonalnie przejmie ruch pojazdów z bardziej obciążonej ruchem pojazdów Drogi Krajowej 15 (Lubawa) oraz DK16 (Iława). Jest wspierany przez gminy powiatu działdowskiego, który obecnie doświadcza wykluczenia komunikacyjnego. Postrzegany jest jako kompromisowe rozwiązanie niosące równomierne korzyści, zarówno dla powiatu iławskiego, jak i nowomiejskiego oraz ostródzkiego. Pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy nie tylko miasta Lubawa, ale również terenów Gminy Wiejskiej Lubawa, Gminy Wiejskiej Nowe Miasto Lubawskie oraz Gminy Wiejskiej Ostróda, a także Gminy Wiejskiej i Miejskiej Iława. W stosunku do konkurencyjnych wariantów najmniej ingeruje w środowisko naturalne, przez co wpłynie na poprawę walorów turystycznych regionu.
Zdjęcie poglądowe, źródło: pixabay