Korzystanie z serwisu oznacza akceptację polityki plików cookies | Zgadzam się –>
Tu jesteś: Home » Wiadomości » Drogi powiatowe w Lubawie

Drogi powiatowe w Lubawie

Drogi powiatowe w Lubawie

Podczas styczniowej sesji Rady Powiatu Iławskiego radni wprowadzili do budżetu nowe zadanie inwestycyjne dotyczące ulicy Przemysłowej w Lubawie. Właścicielem tej drogi jest powiat iławski, a za jej stan techniczny odpowiada Powiatowy Zarząd Dróg w Iławie. Radni ustalili limit tegorocznych wydatków na ten cel w wysokości 200 tysięcy złotych, a środki mają zostać przeznaczone na budowę kanalizacji deszczowej.

Samorząd Lubawy nieprzerwanie od 2012 roku wnioskował o modernizację tej ulicy. Aktywnie uczestniczył w procesie jej projektowania oraz współfinansował dokumentację techniczną, przekazując na ten cel pieniądze dla powiatu. O umieszczenie modernizacji tej drogi w planie zadań inwestycyjnych od początku tej kadencji zabiegali również radni powiatowi z Lubawy Bolesław Zawadzki i Zenon Paprocki. Zabiegi zaczynają przynosić efekt, bo powiat, po opracowaniu projektu i wykupie terenów pod pas drogowy, w końcu przystępuje do fizycznej realizacji zadania.

Trochę historii

Powiat iławski powstał w 1999 roku. Wówczas status dróg powiatowych w Lubawie uzyskały następujące ulice: Jagiellońska, Kwiatowa, Ogrodowa, Pawia, Ratuszowa, Św. Barbary, Bolesława Prusa, Warszawska, Poznańska, Kopernika, Przemysłowa, Towarowa, Dworcowa, Plac 700-lecia (obecnie Plac Zamkowy) oraz Rzepnikowskiego. Ich łączna długość na terenie miasta wynosiła nieco ponad 12 km. Lubawa sukcesywnie przejmowała drogi powiatowe do zasobu dróg gminnych. Od 2008 roku drogami gminnymi stały się ulice: Jagiellońska, Kwiatowa, Ogrodowa, Pawia, Ratuszowa, Plac 700-lecia (wówczas) i Św. Barbary.

W 2014 roku po wybudowaniu nowej drogi DW 541 (ul. Sadowa) powiat podjął decyzję, że z dniem 1 stycznia 2015 roku odcinek drogi powiatowej ul. Dworcowej został pozbawiony kategorii drogi powiatowej. Z kolei władze województwa warmińsko – mazurskiego zdecydowały o zaliczeniu tego odcinka ulicy Dworcowej do kategorii dróg wojewódzkich (od ronda Gen. J. Hallera do ronda Ksieni M. Mortęskiej). W tym samym roku samorząd lubawski przejął do swoich zasobów od powiatu ulicę Bolesława Prusa, natomiast w roku 2018 także ulicę Warszawską Poznańską oraz Rzepnikowskiego. Jak wynika z tego krótkiego podsumowania, lubawski samorząd od 2008 roku przejął większość dróg powiatowych, których właścicielem było Starostwo Powiatowe w Iławie.

Od początku powstania powiatu, czyli przez okres blisko 21 lat na terenie Lubawy przeprowadzona została przez powiat iławski jedna inwestycja drogowa. Była to w 2009 roku modernizacja ul. Rzepnikowskiego. Inwestycja została zrealizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia – Mazury na lata 2007-2013. Należy jednak odnotować, że to samorząd lubawski opracował dokumentację projektową drogi i poza środkami unijnymi wniósł cały wkład finansowy, zarówno własny, jak i należący do powiatu, zaciągając na ten cel kredyt i przekazując te środki samorządowi w Iławie.

Podsumowując, nietrudno zauważyć, że nakłady powiatu na budowę własnych dróg lub ich kapitalny remont na terenie Lubawy były niewielkie, by powiedzieć znikome.

Projekt ulicy Przemysłowej

Obecnie w granicach administracyjnych miasta znajdują się 4. drogi powiatowe: ul. Kopernika, ul. Towarowa, ul. Dworcowa – w kierunku Mortąg oraz ul. Przemysłowa. W 2012 roku samorząd Lubawy wystąpił do Starostwa Powiatowego o modernizację ulicy Przemysłowej.

W 2017 roku miasto podpisało umowę z powiatem o udzielenie dotacji na opracowanie dokumentacji projektowej w wysokości 24 tysięcy złotych. Prace projektowe zakończyły się w styczniu 2018 roku, a w sierpniu tego roku została wydana decyzja zezwalająca na realizację inwestycji drogowej i zostały wypłacone odszkodowania za przejęte od prywatnych właścicieli grunty na poszerzenie pasa drogowego.

Opracowana dokumentacja dla ul. Przemysłowej obejmuje zarówno odcinek drogi w granicach administracyjnych Lubawy o długości ok. 1,5 km, jak i Gminy Wiejskiej Lubawa (ok. 0,8 km) i
przewiduje wybudowanie nowej jezdni asfaltowej wraz z kanalizacją deszczową i nowym oświetleniem ulicznym. Wzdłuż nowej drogi mają powstać chodniki, ciąg pieszo – rowerowy oraz dwukierunkowa ścieżka rowerowa. Dodatkowo w jezdni mają zostać zlokalizowane progi zwalniające. Cena kosztorysowa z 2018 roku realizacji inwestycji tylko na odcinku w Lubawie to ponad 6 milionów złotych. Wydatki na poszczególne branże kształtują się następująco: drogowa – 3 miliony 770 tysięcy 230 złotych, elektryczna – 534 tysiące 330 złotych, sanitarna – 1 milion 848 tysięcy 63 złote. Ostateczne kwoty z pewnością będą inne i zostaną zweryfikowane przez oferentów przystępujących do kolejnych przetargów. Tyle projekt. Jak będzie, okaże się niebawem.

Choć 200 tysięcy złotych na roboty sanitarne to niewiele, bo ich wartość tylko w tej branży oszacowana została na niespełna 1,9 miliona złotych, to pozostaje mieć nadzieję, że prace się w końcu rozpoczną, a potem będą sukcesywnie kontynuowane. W przeciwieństwie do remontu drogi w kierunku Mortąg, który został wykonany tylko na odcinku gminy wiejskiej.

Komentarze

Komentarze

Translate »
Scroll to top