Kolejny koncert w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego
W piątek, 24 września, w Kościele Farnym odbył się przedostatni koncert Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Lubawa 2021. Publiczności zaprezentowali się harfista z Portoryko Carlos Pena Montoya, sopranistka Karolina Sołomin oraz Karol Hilla- organy/piano. Koncert tradycyjnie poprowadził Andrzej Lewicki.
Karolina Sołomin ukończyła studia w klasie śpiewu solowego w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (2014). Brała udział w studenckich projektach operowych, w których na deskach Opery Bałtyckiej w Gdańsku zaśpiewała partię Fanny z „Weksla małżeńskiego” Gioacchino Rossiniego oraz partię Lauretty z opery „Gianni Schicchi” Giacoma Pucciniego. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła na kursach m.in. u Charlotte Lehman, Claudio Desderiego, Paula Eswooda i Teresy Żylis-Gary. W 2012 roku uczestniczyła w Letnim Międzynarodowym Programie Erasmusowym w Tallinie, gdzie kształciła się pod kątem improwizacji wokalnej oraz wykonawstwa muzyki współczesnej. W 2013 roku rozpoczęła współpracę z Operą Bałtycką w Gdańsku, gdzie wykonywała partię Bolesława w operze „Ubu Rex” Krzysztofa Pendereckiego, partię Papageny w operze „Czarodziejski flet” Wolfganaga Amadeusza Mozarta oraz partię Ireny w operze „Madame Curie” Elżbiety Sikory.
Z operą „Madame Curie” we wrześniu 2014 roku uczestniczyła w Festiwalu Opery i Tańca w Tianjin (Chiny). W grudniu 2014 roku w Filharmonii Kaszubskiej w Wejherowie zaśpiewała tytułową partię „Rebeki” w operze Michała Dobrzyńskiego z towarzyszeniem orkiestry Progress pod kierownictwem Szymona Morusa. Była to pierwsza w historii opera wystawiona w języku kaszubskim.
W grudniu 2015 roku została zaproszona przez Operę Bałtycką w Gdańsku do wykonania partii Adeli w koncertowej wersji operetki „Zemsta nietoperza” Johanna Straussa.
W marcu 2016 roku zaśpiewała partię Arabelli w operze „Czarna maska” Krzysztofa Pendereckiego również w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. W kolejnych latach wykonywała partie w operach Giuseppe Verdiego takie jak Annina w „Traviacie”, Anna w „Nabucco”, Giovanna w „Rigolettcie” oraz Kate w „Maddamie Butterfly” Giacoma Pucciniego czy Kupida w „Orfeuszu w piekle” Jacquesa Offenbacha. Jesienią 2016 roku wykonywała partię Skierki w premierowych spektaklach opery „Goplana” Władysława Żeleńskiego na deskach Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. Przedstawienie to zdobyło „operowego Oscara” – International Opera Awards 2017 w kategorii Dzieło odkryte na nowo Rediscovered Work. Artystka chętnie wykonuje repertuar oratoryjno-kantatowy oraz lirykę wokalną. Jest laureatką I nagrody I Konkursu Musicalowo-Operetkowego w Olsztynie (kwiecień 2010) oraz finalistką V Konkursu Pieśni i Arii im. Karola Kurpińskiego we Włoszakowicach (maj 2011) oraz wraz z „Bellcanti” zwyciężczynią nagrody im. Andrzeja Jakóbca w kategorii muzyka podczas 49 Festiwalu FAMA w Świnoujściu (sierpień 2019). Była wielokrotną Stypendystką Prezydenta Miasta Siedlce w dziedzinie artystycznej.
W czerwcu 2017 założyła trio trzech sopranistek „Bellcanti. Opera Girls” które wykonuje muzykę operową, operetkową, oraz piosenki z pogranicza muzyki rozrywkowej w nietypowych aranżacjach na trzy soprany. W sierpniu 2016 roku rozpoczęła współpracę z Waldemarem Malickim i Filharmonią Dowcipu. Artystka współpracuje również z prywatną szkołą muzyczną, gdzie rozwija swoje umiejętności pedagogiczne.
Od 2017 r. w Szkole Voice and More prowadzi zajęcia z podstaw gry na fortepianie, śpiewu klasycznego oraz śpiewu rozrywkowego metodą SLS. W 2017r. ukończyła i zdała egzamin uzyskując certyfikat trenera wokalnego Europejskiego Centrum Edukacji Wokalnej.
Karol Hilla jest absolwentem gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Romana Peruckiego. W latach 2002-2004 kształcił się w Hochschule fur Musik und Theater w Hamburgu. Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich interpretacji muzyki organowej prowadzonych przez takich pedagogów jak Harald Vogel, Susanne Landale, Jon Laukvik, Marek Toporowski i inni. Koncertował w wielu miastach Polski i zagranicy (Niemcy, Rosja, Francja). Współpracował jako solista i muzyk orkiestry z polską Filharmonią Bałtycką, Orkiestrą Symfoniczna Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie wykonywał m.in. partię organów „Requiem” G. Faure pod dyr. J. Maksymiuka. Występował również z zespołem „Camerata Nova” ze Szczecina oraz „Cappellą Gedanensis”. Jest laureatem II nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Organowym w Rumi. W roku 2002 zakwalifikował się do udziału w Międzynarodowym Konkursie Organowym „Grand Prix de Chartres”. Przez kilka lat był prezentatorem organów Archikatedry Oliwskiej. Dopełnienie jego działalności artystycznej stanowi działalność pedagogiczna (Szkoła Muzyczna I i II st. w Gdyni, Akademia Muzyczna w Łodzi, kursy mistrzowskie interpretacji muzyki organowej).
Carlos Peña Montoya naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku lat 9, a gry na harfie w wieku lat 11 pod kierunkiem pierwszej harfistki Narodowej Orkiestry Symfonicznej w Kostaryce, prof. Ruth Garita, a następnie pierwszej harfistki Orkiestry Symfonicznej Baltimore, prof. Eileen Mason. Przez kilka lat studiował grę na fortepianie na Uniwersytecie Kostaryki w San Jose oraz dwa lata edukację muzyczną na Uniwersytecie Narodowym w Heredii. W tym czasie zajmował stanowisko pierwszego harfisty w Zespole Symfonicznym Narodowego Instytutu Muzycznego w Kostaryce oraz w Młodzieżowej Orkiestrze Narodowej Kostaryki. Od ośmiu lat stale mieszka w Europie, a od 2007 roku w Monachium, gdzie zaczął pobierać lekcje gry na harfie u prof. Helgi Storck. W latach 2007-2011 na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu (Austria) ukończył z wyróżnieniem studia I stopnia w klasie prof. Helgi Storck. W tym czasie wystąpił z kilkoma recitalami, np. w „Gläseneer Saal in the Musik Verein” w Wiedniu (2007), w Gasteig Small Concert Hall w Monachium (2009) oraz współpracował z orkiestrami i zespołami symfonicznymi w Niemczech, Austrii, Polsce i Tajlandii, z którymi brał udział w licznych tournée.
Przez dwa lata był stypendystą niemieckiej fundacji Vössing-Stiftung, a w 2010 r. za wybitną grę wygrał stypendium „Hübel-Stipendium” ufundowane przez Uniwersytet Mozarteum w Salzburgu. Został wybrany na członka fundacji „Yehudi Menuhin Live Music Now” organizującej koncerty charytatywne. Ma też doświadczenie w nauczaniu – uczył gry na harfie na letnich kursach dla kandydatów na studia na Uniwersytecie Mozarteum (2009) oraz uczniów w różnym wieku w Musikschule Teisendorf w Niemczech (2009/2010).
Od roku 2012 jest I harfistą Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku. W 2014 roku ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w klasie prof. Helgi Storck w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach i rozpoczął swoją aktywność jako pedagog, ucząc gry na harfie w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku oraz w Szkole Muzycznej im. Zygmunta Noskowskiego w Gdyni.