Mieszkańcy zdecydowali, co powstanie ze środków LBO
W zakończonym 15. października głosowaniu w Lubawskim Budżecie Obywatelskim do wyboru były dwa projekty zgłoszone przez Mieszkańców. Pierwszy z nich dotyczył budowy ścieżki rowerowej i chodnika wzdłuż rzeki Sandela przy ul. Poznańskiej, a drugi budowy pumptrucka, czyli asfaltowego toru rowerowego, również nad Sandelą na osiedlu Nowa Gdańska.
Mieszkańcy zdecydowali, że w przyszłym roku powstanie ciąg rowerowy i pieszy między parkingiem przy markecie a rzeką Sandela, który połączy istniejące już ścieżki rowerowe i chodniki na osiedlu Nowa Gdańska z ulicą Poznańską. Ułatwi również komunikację pieszo – rowerową z ulicą Witosa i Grzymowicza. Na pierwszy projekt zagłosowało 545 osób, a na drugi 318. Wartość obydwu projektów oszacowana została na kwotę około 200 tysięcy złotych.
Ścieżka pieszo – rowerowa
Zadanie będzie polegało na budowie ciągu pieszo – rowerowego o długości około 150 metrów i szerokości 4 metrów przy założeniu, że zarówno szerokość ścieżki rowerowej, jak i chodnika wyniesie po 2 metry. Dodatkowo powstanie chodnik łączący istniejące już ciągi komunikacyjne o długości 20 i szerokości 2 metrów. Zakres inwestycji obejmie m.in. roboty rozbiórkowe i ziemne, wykonanie odwodnienia i przyłączy do istniejącej kanalizacji deszczowej, regulację istniejących studzienek, zaworów i zasuw, budowę chodników o nawierzchni z kostki brukowej betonowej, budowę ścieżki rowerowej o nawierzchni z mieszanki mineralnej asfaltowej i wykonanie oświetlenia parkowego ciągu pieszo – rowerowego.
Celem realizacji zadania jest poprawa jakości komunikacyjnej dla pieszych i rowerzystów poruszających się między ulicą Poznańską a osiedlem Nowa Gdańska, szkołą podstawową, placem zabaw i okolicznymi sklepami (marketami). Brak połączenia z istniejącymi chodnikami i ścieżkami rowerowymi sprawia problemy z komunikacją osobom starszym i osobom z ograniczoną sprawnością ruchową, ale także rodzicom spacerującym w tym miejscu z dziećmi w wózkach. Aktualny stan stwarza także niebezpieczeństwo dla pieszych i rowerzystów poruszających się środkiem parkingu pobliskiego marketu. Realizacja projektu umożliwi bezpieczne poruszanie się rowerzystom, pieszym, w szczególności małym dzieciom, młodzieży, seniorom, dorosłym oraz osobom niepełnosprawnym. Projekt spowoduje wzrost bezpieczeństwa ruchu pieszych, rowerzystów i zmotoryzowanych. Dodatkowo realizacja zadania przyczyni się do poprawy estetyki przestrzeni publicznej.
Pumptruck
Propozycja, która przegrała w głosowaniu, to obiekt wykonany z masy bitumicznej stanowiący połączenie bezpiecznej zabawy, jazdy na rowerze, rolkach czy hulajnodze z przebywaniem na powietrzu. Tor jest przeznaczony zarówno dla profesjonalistów, jak i osób doskonalących swoje umiejętności niezależnie od wieku. Jako sport rozwija zmysł równowagi, koordynacji, wyrabia refleks i poprawia kondycję fizyczną. Zróżnicowany profil trasy pozwala osiągnąć różne prędkości, zarówno dla rowerków dziecięcych, jak i górskich. Tor miał liczyć 100 metrów bieżących, a jego powierzchnia miała zająć powierzchnię około 500 metrów kwadratowych. Pumptrack to obiekt bezpieczny, otwarty, skierowany do wszystkich mieszkańców interesujących się sportem i lubiących aktywnie spędzać czas, w szczególności dla dzieci i młodzieży.