Korzystanie z serwisu oznacza akceptację polityki plików cookies | Zgadzam się –>
Tu jesteś: Home » Wiadomości » Sesja Rady Miasta

Sesja Rady Miasta

Sesja Rady Miasta

26 stycznia odbyła się L zwyczajna sesja Rady Miasta Lubawa. Obrady przebiegły sprawnie i praktycznie jednomyślnie. Ich zwieńczeniem było przyjęcie wspólnego Stanowiska Rady w sprawie planowanego przebiegu budowy drogi ekspresowej S5 na odcinku Wirwajdy – Nowe Marzy oraz wzruszające pożegnanie odchodzącego na emeryturę zastępcy burmistrza Stanisława Kieruzela.

Obrady otworzyły uchwały dotyczące Programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019 – 2023. Zgodnie z uchwałą Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2022 r. wzrosło ze 150 % na 200 % kryterium dochodowe dla osób samotnie gospodarujących oraz dla osób w rodzinie, uprawniające do uzyskania wsparcia w formie w postaci świadczenia pieniężnego lub rzeczowego na zakup żywności i posiłków w szkole. Zmiana, która weszła w życie od dnia 1 stycznia 2023 r., jest korzystna dla świadczeniobiorców i pozwoli udzielać wsparcia osobom i rodzinom, których dochód wynosi 1 552 zł dla osoby samotnej oraz 1 200 zł dla osoby w rodzinie.

Rada uchwaliła również Miejski Program Osłonowy „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2023. W ramach tego Programu świadczona jest pomoc osobom powyżej 65. roku życia, którzy mają problemy związane z samodzielnym funkcjonowaniem ze względu na stan zdrowia, prowadzący samodzielne gospodarstwa domowe lub mieszkający z osobami bliskimi, które nie są w stanie zapewnić im wystarczającego wsparcia. Program składa się z dwóch modułów. Pierwszy opiera się na współpracy z różnymi środowiskami, m.in. organizacjami pozarządowymi oraz wolontariuszami w celu codziennego świadczenia pomocy osobom potrzebującym w ich miejscu zamieszkania. Drugi obejmuje tzw. „opiekę na odległość”, czyli zakup i utrzymanie urządzeń mobilnych, w tym przypadku opasek bezpieczeństwa, które przeznaczone są głównie dla osób starszych samotnie gospodarujących i służą do zapewnienia pomocy w nagłych sytuacjach zagrażających zdrowiu lub życiu beneficjenta.

Pozostałe uchwały

Zgodnie z przepisami ustawy o finansowaniu zadań oświatowych wzrosła wysokość opłaty za wychowanie przedszkolne z 1 zł do 1,14 zł za jedną godzinę pobytu dziecka w Przedszkolu Miejskim w czasie przekraczającym ustawowy wymiar godzin. Podwyżka ta jest znikoma, ponieważ Lubawska Karta Mieszkańca uprawnia Rodziców do 100 % zwolnienia z tej opłaty, natomiast posiadaczy Karty Przyjaciela Lubawy do 50 % zniżki.

Analogicznie do zmiany przepisów oświatowych Rada zmieniła również stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdu w przypadku, gdy rodzic dowozi indywidualnie dziecko do specjalistycznego ośrodka edukacyjnego. Kwoty te wynoszą obecnie: 0,89 zł za 1 km dla samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 oraz 1,15 zł za 1 km dla samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm³.

Na styczniowej sesji wprowadzona została nowa opłata jednorazowa w Strefie Płatnego Parkowania w wysokości 1 zł za 15 minut parkowania. Pozostałe opłaty w SPP pozostały bez zmian. Został również skrócony czas funkcjonowania SPP o 30 minut do godz. 16.30.

Rada Miasta podjęła również uchwałę w sprawie udzielenia pomocy finansowej Samorządowi Województwa Warmińsko – Mazurskiego z przeznaczeniem na realizację  przebudowy drogi wojewódzkiej Nr 537 na wysokości Kina Pokój od ul. Biblii Gutenberga do ul. Ogrodowej. W ramach tego zadania poszerzona zostanie jezdnia oraz przebudowane zostaną chodniki. Realizacja inwestycji będzie wymagała również wyburzenia przyległego do drogi budynku. Całość zadania ma kosztować około 2 milionów złotych. Rada zdecydowała o przekazaniu na ten cel 200 tysięcy złotych, a na jednej z wcześniejszych sesji zrezygnowała z odszkodowania od województwa za tereny przejęte pod przebudowę drogi w wysokości ponad 100 tysięcy złotych.

Zmiany w budżecie miasta oraz Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2023 – 2039 miały charakter jedynie techniczny i porządkujący gospodarkę finansami samorządu.

Stanowisko Rady w sprawie S5

Radni przyjęli również Stanowisko w przedmiocie planowanego przebiegu drogi ekspresowej S5 na odcinku Wirwajdy – Nowe Marzy, uznając wariant W2 (zielony) za najkorzystniejszy z punktu widzenia rozwoju Lubawy oraz regionu. Oto uzasadnienia do przyjętego Stanowiska:

27 marca 2020 roku Rada Miasta Lubawa przyjęła apel dotyczący budowy drogi ekspresowej S5 na odcinku Nowe Marzy (A1) – Ostróda (Wirwajdy) (S7), który został skierowany                     do Prezesa Rady Ministrów, Marszałka Sejmu RP, Marszałka Senatu RP, Ministra Infrastruktury, posłów i senatorów województwa warmińsko – mazurskiego, Wojewody Warmińsko – Mazurskiego oraz Dyrektora Generalnego Dróg Krajowych i Autostrad. Apel argumentował zasadność przebiegu drogi ekspresowej S5 przez teren Gminy Wiejskiej Nowe Miasto Lubawskie i Gminy Wiejskiej Lubawa (Wariant 2 – zielony). W przyjętym wówczas Apelu lubawski samorząd wskazał, że przygotowane wówczas Studium Korytarzowe                        w sposób niewystarczający uwzględnia potencjał gospodarczy naszego subregionu na mapie Warmii i Mazur, a argumentami w tej kwestii są:

– słaby dostęp do dróg szybkiego ruchu, co jest przeszkodą dla lubawskich przedsiębiorców w konkurowaniu z innymi firmami, w tym branży meblarskiej, dla której transport ciężarowy jest podstawą funkcjonowania,

– duża liczba pojazdów ciężarowych obsługujących miejscowe zakłady,

– zatrudnienie kilku tysięcy pracowników, którzy do zakładów na naszym terenie dojeżdżają nie tylko z Iławy, pozostałej części powiatu iławskiego, ale także powiatów nowomiejskiego, ostródzkiego czy działdowskiego,

– nieustanny rozwój bazy produkcyjnej i magazynowej przez przedsiębiorców,

– większy średni dobowy ruch pojazdów na drodze DK 15 (Lubawa) niż na DK 16 (Iława),

– mniejsza ingerencja w środowisko naturalne w przypadku realizacji Wariantu 2 zielonego, przebiegającego przez teren Gminy Wiejskiej Lubawa oraz Gminy Wiejskiej Nowe Miasto Lubawskie.

Plan budowy drogi ekspresowej S5 na odcinku Wirwajdy – Nowe Marzy (A1) to duży krok w nadrabianiu zaległości komunikacyjnych i transportowych regionu Warmii i Mazur, w tym również Lubawy i okolic. Słaby dostęp do dróg szybkiego ruchu to największa przeszkoda lubawskich przedsiębiorców w dorównywaniu konkurencji w branży gospodarczej, a także mieszkańców w innych sferach życia społecznego, bo wykluczenia komunikacyjnego od wielu lat doświadczamy na co dzień.

Lubawa jest jednym z wiodących obszarów przemysłowych Województwa Warmińsko – Mazurskiego. Na terenie Lubawy usytuowały się i prowadzą działalność firmy znane w całym kraju i poza jego granicami, takie jak: Ikea Industry, Grupa Szynaka Meble, Libro, Szkłomal, Oristo, Lubawa S.A., Isabella, ale i wiele mniejszych będących kooperantami tych dużych czy też prowadzących swoją odrębną działalność.

W Lubawie funkcjonuje ponad 600 znaczących podmiotów gospodarczych, które zatrudniają kilka tysięcy pracowników. Dla większości przedsiębiorstw podstawą funkcjonowania jest transport samochodowy. Tylko w Ikea Industry każdego dnia do zakładu wjeżdża i wyjeżdża około 400 samochodów ciężarowych (tirów), co rocznie daje liczbę ponad 100 tysięcy pojazdów obsługujących tylko ten jeden zakład pracy. Jeśli uwzględnimy pozostałych przedsiębiorców, liczba ta będzie parokrotnie wyższa.

Należy również zauważyć, że firmy nieustannie powiększają produkcję i rozbudowują swoją bazę produkcyjną i magazynową. Przykładem na zobrazowanie takich działań są dane z prowadzonych przez samorząd lubawski zwolnień podatkowych wprowadzonych uchwałą Rady Miasta Lubawa w 2015 roku w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej. Na przestrzeni ostatnich pięciu lat przedsiębiorstwa na terenie Lubawy rozpoczęły inwestycje, których ogólna wartość wynosi prawie 122 miliony złotych. W ich wyniku powstają nowe powierzchnie produkcyjno – magazynowe o łącznej powierzchni kolejnych ponad 60 tysięcy metrów kwadratowych. Ta pomoc i zachęta dla przedsiębiorców uchwalana jest przez samorząd w każdej perspektywie unijnego programowania i będzie kontynuowana w następnych latach. Łączna powierzchnia, na której swoją działalność w Lubawie prowadzą przedsiębiorstwa, wynosi dzisiaj około 110 ha.

Zadaniem nowego odcinka drogi ekspresowej S5 na odcinku Wirwajdy – Nowe Marzy jest przejęcie ruchu pojazdów z dróg krajowych Nr 15 (Lubawa) i Nr 16 (Iława). Działalność gospodarcza przekłada się bezpośrednio na ruch pojazdów na DK 15 przecinającej Lubawę. Dane dotyczące ruchu pojazdów na DK 15 i DK 16 w oparciu o wykonane pomiary ruchu pojazdów na tych drogach przez GDDKiA w roku 2015 i na przełomie lat 2020/2021 są następujące. Wynika z nich, że średni dobowy ruch roczny pojazdów samochodowych ogółem na DK 16 w Iławie w latach 2020/2021 wynosił 9 032 pojazdy i był większy o 7,8 % niż w roku 2015, natomiast na odcinku Iława – Ostróda wynosił 5 624 pojazdy i był wyższy                             o 12 % w stosunku do roku 2015.

Na odcinku Lubawa – Sampława wynosił w latach 2020/2021 12 268 pojazdów i był większy o 25 % w stosunku do ruchu w roku 2015, natomiast na odcinku Lubawa – Ostróda wynosił 6 356 pojazdów i był wyższy o 38 % niż w roku 2015. Nietrudno zauważyć, że ruch pojazdów na DK 15 przebiegającej przez Lubawę wzrósł ponad 3 krotnie w stosunku do wzrostu ilości pojazdów na DK 16 w Iławie.

W jeszcze większym stopniu różnice te uwidaczniają się w pojazdach ciężarowych, a więc tych, które obsługują w dużej mierze lubawskie zakłady pracy. Średni dobowy ruch roczny „ciężarówek” na DK 16 (Iława) w latach 2020/2021 nie zmienił się w stosunku  do roku 2015, a w Lubawie dla wymienionych wyżej odcinków ich ruch wzrósł odpowiednio o 13 % i 60 %.

Uwzględniając powyższe fakty, zasadnym jest, by tak duży ruch samochodowy skierować na trasę szybkiego ruchu jak najkrótszą drogą. Takie rozwiązanie zawiera wariant W2 (zielony), który w ocenie Rady Miasta Lubawa jest najkorzystniejszy z punku widzenia Gminy Miejskiej Lubawa oraz regionu. Rada Miasta Lubawa stoi na stanowisku, że wybór Wariantu 2 (zielonego):

– zapewnia praktycznie identyczną drogę do projektowanego węzła drogowego na DW 536 w miejscowości Rodzone, zarówno mieszkańcom Lubawy, jak i Iławy,

– najszybciej i proporcjonalnie przejmie ruch pojazdów z DK15 (Lubawa) oraz DK16 (Iława) z pierwszeństwem dla ruchu pojazdów na DK15, co jest zrozumiałe, biorąc pod uwagę, większą intensywność i wyższe wzrosty ruchu pojazdów na drodze krajowej Nr 15,na co wskazują badania wykonane przez GDDKiA w latach 2020/2021 oraz w roku 2015,

– Lubawa i okolice to zagłębie przemysłu meblarskiego opartego na ciężkim transporcie samochodowym generującym kilka tysięcy miejsc pracy dla mieszkańców Lubawy i okolic, a także Iławy czy Nowego Miasta, Lidzbarka czy Gminy Wiejskiej Ostróda,

– zwiększy konkurencyjność (niższy koszt jednostkowy, wyższy obrót gospodarczy) i możliwości produkcyjno – magazynowe przedsiębiorstw zlokalizowanych w Lubawie i Gminie Wiejskiej Lubawa,

– jest kompromisowym rozwiązaniem niosącym równomierne korzyści dla całego Powiatu Iławskiego, Nowomiejskiego oraz Ostródzkiego,

– pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy terenów Gminy Wiejskiej Lubawa, Gminy Miejskiej Lubawa, Gminy Wiejskiej Nowe Miasto Lubawskie oraz Gminy Wiejskiej Ostróda, a także Gminy Wiejskiej i Miejskiej Iława,

– pozytywnie wpłynie na poprawę walorów turystycznych, szczególnie Gminy Miejskiej Iława i Gminy Wiejskiej Iława,

– najmniej ingeruje w środowisko naturalne regionu,

– jest najbardziej ekonomicznym społecznie, jak i gospodarczo rozwiązaniem wspieranym również przez gminy gminy powiatu działdowskiego, dla których S5 w pobliżu Lubawy to szansa na rozwój lokalnych firm i powstawanie nowych, które zyskają na północ od swoich lokalizacji dostęp do drogi ekspresowej; dzisiaj przede wszystkim pracodawcy, jak i mieszkańcy z tego powiatu doświadczają wykluczenia komunikacyjnego.

Pożegnanie zastępcy burmistrza

Po raz ostatni w roli zastępcy burmistrza w sesji wziął udział Stanisław Kieruzel. Jego pożegnanie związane z przejściem na emeryturę było wzruszającym momentem. Na pożegnanie powiedział m.in.:

Pracę w lubawskim samorządzie rozpocząłem w 2003 roku i chociaż z czteroletnią przerwą, to jednak jest to dużo czasu. Na pewno ten okres pozwolił mi poznać Lubawę i jej mieszkańców na tyle dobrze, że czuję się tutaj jak w swoim mieście (…).

Dzisiaj kończąc swoją pracę zawodową, mam ogromne poczucie satysfakcji, że dane mi było pracować w Lubawie i dla Lubawy, że mogłem współpracować z Radą Miasta i burmistrzem, że uczestniczyłem razem z Wami w najważniejszych wydarzeniach tego miasta, że mogłem realizować w nim swoją pasję zawodową. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że warunkiem powodzenia wielu spraw jest dobra współpraca na linii Rada – burmistrz. Bez niej, kiedy nie ma zgody i wytyczonych celów, nie ma rozwoju. Tak właśnie wiele samorządów dzieli „włos na czworo” rozpatrując własne ambicje, tylko konkretnej grupy społecznej, a nie swojej gminy. Tak właśnie samorządom uciekają jak przez palce pieniądze z innych źródeł. Tak właśnie wygląda stagnacja, którą potem jakiś wójt czy burmistrz maskuje, malując wapnem na biało krawężniki czy ustawiając kolorowe figurki, które nie wiadomo, co mają symbolizować. Nie na tym polega rozwój. Radę Miasta zapamiętam jako tę, która miała odwagę podejmować ambitne, trudne, a czasem i, jeśli trzeba było, niepopularne i bezkompromisowe uchwały, jeśli wymagał tego interes Grodu nad Sandelą. Zapamiętam także jako Radę Miasta, która swoimi działaniami tworzyła pozytywny wizerunek Lubawy. Radnych zapamiętam jako ludzi oddanych temu miastu.

Panie burmistrzu razem przepracowaliśmy ponad 16 lat. Ta praca dała mi wiele radości, poczucia dobrze spełnionego obowiązku. Z zadowoleniem dziś mówię, że w tym czasie w Lubawie działo się dobrze. Mogę tak powiedzieć, bo kierując lubawskim samorządem, nadając mu ton i tempo pracy, znał Pan swoje miasto, rozumiał je i wiedział, czego oczekują mieszkańcy, a co najważniejsze wiedział, jak to zrealizować. Efekty były tylko kwestią czasu. Świadczy o tym całe miasto. Coraz piękniejsze, coraz nowocześniejsze z bogatym rynkiem pracy i dobrą ofertą wypoczynku. Przykładem, a może jedną z wisienek na torcie może być obiekt, w którym się znajdujemy, łącznie z tym, co się w nim dzieje, z którego wszyscy jesteśmy dumni. Panie burmistrzu gratuluję i dziękuję za zaufanie (…).

Kilka dni temu podczas jednego z pożegnań przywołałem słowa piosenki Perfect: „trzeba wiedzieć, kiedy ze sceny zejść niepokonanym”. Panie Przewodniczący, Panie burmistrzu, Wysoka Rado, koleżanki i koledzy. Zdecydowałem, że ten czas właśnie nadszedł (…).

 

Komentarze

Komentarze

Translate »
Scroll to top