Sesja z rekordowym budżetem i nowymi inwestycjami!
30 kwietnia obyła się XXXV zwyczajna sesja Rady Miasta Lubawa. W pierwszej części sesja miała charakter sprawozdawczy. Podczas obrad radni przyjęli sprawozdania z działalności Przedszkola Miejskiego, Szkoły Podstawowej, Gimnazjum im. Biskupów Chełmińskich oraz Miejskiego Ośrodka Kultury za rok 2013 oraz sprawozdania finansowe Miejskiego Ośrodka Zdrowia i Miejskiego Ośrodka Kultury. Rada Miasta zapoznała się również ze sprawozdaniem z realizacji programu współpracy z organizacjami pozarządowymi. Na dotację dla klubów sportowych z terenu miasta miejski samorząd w 2013 roku przeznaczył kwotę 287 tys. złotych.
Poza tym Rada zaopiniowała uchwałę Rady Powiatu dotyczącą połączenia gmin w celu utworzenia okręgu wyborczego. Do tej pory Miasto Lubawa, Gmina Lubawa oraz Gmina Iława tworzyły jeden okręg, któremu przysługiwało 7 mandatów. Zmianą zaproponowaną przez powiat jest utworzenie jednego okręgu więcej – oddzielenie Gminy Iława. W tym przypadku miastu i gminie Lubawa przydzielono 5 mandatów. Zmiana ta jest spowodowana przyjęciem nowego Kodeksu Wyborczego i nową normą przedstawicielstwa, według której mandaty są przyznawane proporcjonalnie do liczby mieszkańców.
Rada zdecydowała również o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla dzielnicy przemysłowej. Konieczność sporządzenia tego dokumentu wynika z potrzeby aktualizacji przeznaczenia terenów oraz określenia sposobów ich zagospodarowania i zabudowy w oparciu o ustalenia Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Lubawa uchwalonego na sesji w dniu 26 marca 2014 roku.
Na wniosek burmistrza miasta Macieja Radtke Rada udzieliła również trzech dotacji celowych na renowacje miejskich zabytków. Kwotę 80.0000 złotych otrzyma Parafia Rzymsko-Katolicka pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny i św. Anny z przeznaczeniem na wykonanie remontu dachu kościoła w Lipach (50.000 złotych) oraz na wykonanie i konserwację ołtarza bocznego pw. Męki Pańskiej (30.000 złotych). Kwotą 30.000 złotych dofinansowano wymianę stolarki okiennej i zewnętrznej stolarki drzwiowej w Niepublicznym Zakładzie Opieki Długoterminowej Szpitala św. Jerzego. Dotację otrzymała również Parafia Rzymsko-Katolicka pw. św. Jana Chrzciciela i Michała Archanioła na wymianę stolarski okiennej i drzwi zewnętrznych w nieruchomości dawnego zespołu OO Bernardynów. Kwota przeznaczona na ten cel z budżetu miasta wynosi 40.000 złotych.
W budżecie miasta zapisane zostały także środki na nowe inwestycje. Jedną z nich jest rozszerzenie zakresu prac budowlanych na osiedlu „nowa Gdańska” o nowe chodniki, ścieżki rowerowe, oświetlenie, a także remont mostku na rzece Sandeli przy gimnazjum. Kolejna dotyczy remontu ulicy Pawiej wraz z łącznikiem do ul. 19-go Stycznia. Ta inwestycja dopełni rewitalizację Łazienek Lubawskich. Już niebawem też wraz z Samorządem Województwa miasto będzie remontować jedną z najbardziej newralgicznych dróg w Lubawie, mianowicie ul. Kupnera na odcinku od skrzyżowania z ulicą Warszawską. Zadanie przeprowadzone będzie w cyklu 2-letnim, z tym, że na wykonanie tego zadania na sesji przekazano w formie dotacji celowej Samorządowi Województwa kwotę 300.000 złotych, a województwo na ten cel zabezpieczyło kwotę pół miliona złotych. Do budżetu też wprowadzone zostało zadanie związane z zakupem nowego wysięgnika dla Ochotniczej Straży Pożarnej w miejsce obecnego, który służy mieszkańcom już prawie 20 lat. Burmistrz Maciej Radtke złożył wniosek na dofinansowanie zakupu sprzętu ze środków unijnych, który przeszedł pozytywnie wszystkie etapy oceny i został umieszczony na liście rezerwowej projektów do realizacji. Jego dofinansowanie nie jest możliwe na obecnym etapie ze względu na wyczerpanie środków w konkursie, ale daje możliwość dofinansowania w momencie pojawienia się wolnych środków, np. z tytułu oszczędności przetargowych lub przesunięcia środków pomiędzy kategoriami interwencji. Wartość projektu określona w złożonym wniosku wynosi 1 milion 297 tysięcy 17 złotych brutto, z czego kwota dofinansowania określona została na maksymalnym poziomie w wysokości 1 miliona 37 tysięcy 613 złotych, natomiast wkładu własnego miasta w wysokości 259 tysięcy 403 złotych.
Kwietniowa sesja Rady Miasta uchwaliła rekordowy budżet, pierwszy tak wysoki w historii Lubawy. Dochody miasta mają osiągnąć wysokość ponad 38 milionów 291 tysięcy złotych, a wydatki ponad 42 miliony 442 tysiące złotych. Deficyt budżetowy miasta zostanie pokryty kredytem w wysokości 3 milionów złotych, o którym radni zdecydowali już na sesji styczniowej oraz nadwyżką budżetową w kwocie ponad 1 miliona 150 tysięcy złotych. Planowane zadłużenie na koniec kadencji – pomimo zaciągnięcia kredytu – nie zmieni się w stosunku do całości zadłużenia na koniec 2010 roku. Zaplanowane wydatki na inwestycje w roku 2014 wyniosą ponad 30% wszystkich wydatków Miasta.