Sesja zwyczajna i nadzwyczajna
Na 30. listopada br. zaplanowana została XXXIV zwyczajna sesja Rady Miasta, jednak po rozpoczęciu została odroczona z uwagi na fakt, że nie wszyscy radni w terminie przewidzianym w Statucie Miasta mogli zapoznać się z materiałami będącymi przedmiotem jej obrad.*
Sesja nadzwyczajna
Tego dnia odbyła się natomiast XXXV sesja nadzwyczajna zwołana dzień wcześniej przez Przewodniczącego Rady Jana Sarnowskiego na wniosek burmistrza Maciej Radtke, a w porządku obrad znalazły się uchwały dotyczące Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Lubawa na lata 2021 – 2039 oraz zmiany w budżecie miasta na ten rok. Radni dostosowali na niej tegoroczny budżet do aktualnego wykonania, umożliwiając również, by jeszcze 30. listopada burmistrz mógł uruchomić procedury związane z ogłoszeniem przetargów na remont i budowę dróg obejmujących ulice: Grzymowicza i Witosa, Jodłową oraz biskupa Mikołaja Chrapickiego, a także budowę ulicy Siostry Antoniny Schneider i Władysława Asta (etap II), jak również budowę boiska piłkarskiego ze sztuczną nawierzchnią i oświetleniem przy Hali Widowiskowo – Sportowej na ul. Św. Barbary 45.
Sesja zwyczajna
3 grudnia br. w sali konferencyjnej Lubawskiego Centrum Aktywności Społecznej wznowiona została odroczona z 30. listopada XXXIV zwyczajna sesja Rady Miasta.
Na początku burmistrz miasta przedstawił Radzie informację o podmiotach, na rzecz których skazani mogą wykonywać prace na cele społeczne. Burmistrz wskazał dwa: Dom Pomocy Społecznej z optymalną liczbą skazanych mogących podjąć zatrudnienie – 2 osoby oraz Ośrodek Sportu i Rekreacji – również 2 osoby. W przypadku obu placówek skazani będą zatrudniani przy pracach porządkowych, remontowych i konserwatorskich. Ich wykaz otrzymał Zakład Karny w Iławie, który szczegółowe warunki zatrudnienia uzgodni ze wskazanymi podmiotami.
Na sesji radni zmienili uchwałę dotyczącą szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze (…). Koszt jednej godziny usług opiekuńczych znacznie wzrósł w związku ze wzrastającą w 2022 roku płacą minimalną, jednakże pozostaje jednym z najniższych w okolicy.
W związku ze zmianą przepisów Rada Miasta zmieniła także uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie Młodzieżowej Rady Miasta Lubawa i nadania jej Statutu. Nowelizacja wprowadza także katalog zadań młodzieżowej rady, do którego należy m.in.: opiniowanie projektów uchwał
dotyczących młodzieży, udział w opracowaniu dokumentów strategicznych gminy na rzecz młodzieży i monitorowanie realizacji tych dokumentów, podejmowanie działań na rzecz młodzieży, w szczególności w zakresie edukacji obywatelskiej na zasadach określonych przez radę gminy.
Radni jednogłośnie przyjęli również programu współpracy miasta Lubawa na 2022 rok z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Program współpracy zawiera priorytetowe zadania publiczne, które będą przedmiotem współpracy pomiędzy samorządem
a sektorem pozarządowym w 2022 r. Określa m. in. formy i zasady współpracy, informację o sposobie tworzenia Programu oraz o sposobie jego realizacji i oceny, wysokości środków planowanych na jego realizację, jak również informację o trybie powoływania i zasadach działania komisji konkursowych powołanych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert.
Pozostałe uchwały
Rada Miasta zmieniła uchwałę w sprawie ustalenia „Wieloletniego Programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Miasta Lubawa na lata 2021-2025”. Jeden z lokali mieszkalnych, który trzy lata temu został przekształcony na lokal służbowy dla lekarza zatrudnionego w Miejskim Ośrodku Zdrowia, powrócił do zasobów komunalnych dla osób umieszczonych na rocznej liście osób oczekujących do zawarcia umowy najmu na lokale mieszkalne. Nikt z lekarzy spoza Lubawy, którzy rozpoczęli pracę ZOZ MOZ nie był zainteresowany wynajęciem tego mieszkania. Jednocześnie radni ustalili, że lokale komunalne w budynku przy ul. Piaskowej 29A nie będą przeznaczone do sprzedaży.
Na wniosek iławskiej prokuratury zmianie uległy również zapisy uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych na terenie miasta. Uchybienia dotyczyły nieuprawnionego użycia w uchwale określenia „rok kalendarzowy” jako nieprzewidzianego w ustawie o drogach publicznych oraz nieuprawnionej regulacji za niepobieranie opłat za umieszczenie w pasie drogowym reklamy informacyjnej zawierającej informację o gminie, powiecie lub województwie, podczas, gdy ustawa o drogach publicznych przewiduje niepobieranie opłaty jedynie za umieszczenie tablic informujących o nazwie formy ochrony przyrody oraz znaków informujących o formie ochrony zabytków. Wytyczne dotyczą wielu miasta w Polsce. Należy dodać, że Wojewoda Warmińsko – Mazurski nie stwierdził nieważności uchwały.
Radni po raz kolejny zmienili także tegoroczny budżet, zwiększając m.in. plan dochodów ze Strefy Płatnego Parkowania oraz wydatki na rzecz Ochotniczej Straży Pożarnej z przeznaczeniem na większe zużycie energii elektrycznej i cieplnej oraz remonty.
Nowe diety i wynagrodzenie burmistrza
Radni podjęli również uchwałę w sprawie zasad przyznawania i wysokości diet oraz zwrotu kosztów podróży służbowych na obszarze kraju. Zgodnie z art. 25 ust. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U.2021.1372) Rada Ministrów określa w drodze rozporządzenia maksymalną wysokość diet przysługującą radnemu gminy w ciągu miesiąca,
uwzględniając liczbę mieszkańców gminy. Maksymalna wysokość diet radnych nie może przekroczyć w ciągu miesiąca łącznie 2,4-krotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, która obecnie wynosi 1.789,42 zł, a jej 2,4-krotność stanowi 4.294,60 zł. Zgodnie z § 3 pkt 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. (Dz.U.2021.1974) w sprawie maksymalnej wysokości diet przysługujących radnemu gminy w gminach poniżej 15 tys. mieszkańców miesięczna wysokość diety radnego nie może przekroczyć 50 % maksymalnej wysokości diety, tj. aktualnie 2.147,30 zł.
Diety radnych w zależności od pełnionej funkcji ustalone zostały na poziomie 2.140 zł, 1900 zł, 1500 zł oraz 1300 zł. W judykaturze wykształciła się jednolita linia orzecznictwa, zgodnie z którą dieta stanowi jedynie ekwiwalent utraconych przez radnego korzyści lub poniesionych nakładów, nie stanowi natomiast świadczenia pracowniczego. Celem ustalenia diety jest rekompensata radnemu wynagrodzenia utraconego z powodu jego nieobecności w pracy w czasie wypełniania przez niego ustawowych obowiązków oraz pokrycia wydatków związanych z wykonywanym mandatem.
Nowelizacja ustawy o pracowników samorządowych zwiększyła pułap maksymalnej pensji pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru, a więc wójtów, burmistrzów i prezydentów miast z dotychczasowej 7 krotności kwoty bazowej do 11,2 krotności kwoty bazowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe.
Zmieniona ustawa wprowadziła gwarantowane wynagrodzenie minimalne dla wójtów, które musi stanowić 80 % maksymalnego poziomu wynagrodzenia, na które się składa: kwota maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego, kwota maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego oraz kwota dodatku specjalnego w wysokości 30 % sumy wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Ponadto przypomnieć należy, że na podstawie rozporządzenia płacowego z 2018 r. od 1 lipca 2018 r. pensja zasadnicza wójtów została zmniejszona o 20 %.
Wynagrodzenie zasadnicze burmistrza Rada ustaliła poniżej maksymalnego przewidzianego w tabeli wynagrodzeń dla wójtów w gminach do 15 tysięcy mieszkańców i obecnie będzie wynosić 18 855 zł brutto. Dla porównania pensje wójtów, burmistrzów i starosty powiatu iławskiego kształtują się na poziomie od 15 854 zł brutto do 19 470 zł brutto, natomiast powiatu nowomiejskiego na poziomie od 17.835 do 18 470 zł brutto.