Ważą się losy przebiegu drogi ekspresowej S5
30 marca br. odbyła się konferencja zorganizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Olsztyn w sprawie budowy drogi ekspresowej S5.
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele GDDKiA oraz wójtowie i burmistrzowie gmin powiatu iławskiego i nowomiejskiego, przez obszary których ta droga będzie przebiegać bądź bezpośrednio na nie oddziaływać.
Przedmiotem spotkania było przedstawienie aktualnej sytuacji i harmonogramu przebiegu inwestycji na odcinku Wirwajdy – Nowe Marzy (A1) koło Grudziądza.
Droga ekspresowa S5 połączy drogę S7 w Ostródzie z drogą A4 we Wrocławiu poprzez Bydgoszcz Poznań. Odcinek Wrocław – Bydgoszcz jest już zrealizowany, trwa budowa odcinków Bydgoszcz – Grudziądz i Ostróda – Wirwajdy. Pozostaje do zrealizowania odcinek Wirwajdy – Nowe Marzy koło Grudziądza.
Na spotkaniu omówiona została aktualna sytuacja i harmonogram realizacji inwestycji niezrealizowanego jeszcze odcinka w granicach administracyjnych województwa warmińsko -mazurskiego. Obecnie prowadzone są prace projektowe Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowego budowy.
Projektanci przedstawili trzy warianty przebiegu drogi S5. Dwa warianty I i III swym przebiegiem zbliżone są do Iławy do drogi krajowej Nr 16 (DK 16) a wariant II zbliżony do Lubawy do drogi krajowej Nr 15 (DK 15). Każdy z samorządów mógł przedstawić uwagi do zaprezentowanego materiału na spotkaniu, a następnie pisemnie do GDDKiA w Olsztynie. Lubawa opowiedziała się za wariantem II zbliżonym do miasta, argumentując to w następujący sposób.
Lubawa jako silny ośrodek przemysłowy generuje bardzo duży ruch samochodów ciężarowych rzędu kilkuset pojazdów na dobę i każde skrócenie dojazdu do drogi ekspresowej jest wymiernym efektem ekonomicznym i ekologicznym nie tylko dla lokalnych przedsiębiorstw, ale również w skali kraju.
Natężenie ruchu, głównie samochodów ciężarowych, ale także innych pojazdów na drodze DK 15 jest również dużo większe niż na drodze DK 16. Wyższa jest także dynamika wzrostów natężenia ruchu na DK 15 niż na DK 16. Są to bardzo istotne argumenty w perspektywie przejmowania ruchu samochodowego z tych dróg przez planowaną drogę ekspresową.
Zwróciliśmy również uwagę, że wariant bliżej Lubawy w mniejszym stopniu ingeruje w środowisko przyrodnicze niż pozostałe warianty, które zbliżają się do Rezerwatu Przyrody Jeziora Karaś.
Nie bez znaczenia jest również fakt, że po wykonaniu nowego przebiegu S5 w wariancie II, który docelowo miałby połączenie z budowaną obecnie obwodnicą Nowego Miasta Lubawskiego, kosztowna modernizacja DK 15 mogłaby być znacząco ograniczona, co w konsekwencji pozwoli zaoszczędzić ogromne środki finansowe.
Obecny harmonogram realizacji przewiduje, że w II kwartale 2024 roku opracowane zostanie Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowego z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia. W III kwartale 2024 roku mają zostać przeprowadzone konsultacje społeczne i ma zapaść decyzja wyboru wariantu do realizacji. W IV kwartale 2025 roku ma nastąpić wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. W roku 2027 ma nastąpić wybór wykonawcy robót w formule: zaprojektuj i wybuduj. Budowa drogi ekspresowej na odcinku Wirwajdy – Nowe Marzy (A1) koło Grudziądza zaplanowana została na lata 2028 – 2032, a szacunkowy koszt jej budowy na dzisiaj wynosi 5 miliardów złotych.