XLII zwyczajna sesja Rady Miasta Lubawa
28 lutego 2018 roku odbyła się XLII zwyczajna sesja Rady Miasta Lubawa.
Na początku radni przyjęli sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach, dla których organem prowadzącym jest samorząd miasta Lubawa. Dokument analizuje wynagrodzenie kadry pedagogicznej według osiągniętych stopni awansu zawodowego – nauczyciela stażysty, kontraktowego, mianowanego i dyplomowanego. Zgodnie z Kartą Nauczyciela każdy pedagog musi osiągnąć minimalne średnie wynagrodzenie, które jest ustalone odpowiednio jako procent od kwoty bazowej określonej w przepisach. W przeciwnym wypadku samorząd jest zobowiązany dopłacić różnicę. Średnie wynagrodzenie nauczycieli określone w 2017 roku wahało się od 2.752,92 złotych brutto – jest to kwota bazowa – wynagrodzenie stażysty do 5.065,37 złotych brutto – wynagrodzenie nauczyciela dyplomowanego. Nauczyciele pracujący w miejskich jednostkach oświatowych zarobili powyżej średniego wynagrodzenia, dlatego samorząd nie musiał wypłacać wyrównań za rok 2017.
Następnym punktem obrad było przyjęcie sprawozdania z działalności Środowiskowego Domu Samopomocy. Placówka prowadzi zajęcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Celem placówki jest pomoc podopiecznym w codziennym funkcjonowaniu oraz rozwijanie ich umiejętności. W 2017 roku z oferty ŚDS korzystało 36 uczestników. Do dyspozycji podopiecznych jest 5 terapeutów, placówka współpracuje również z fizjoterapeutą oraz psychologiem. W 2017 roku Środowiskowy Dom Samopomocy obchodził 20-lecie istnienia.
Z pomocy społecznej w 2017 roku korzystało 411 rodzin, w sumie 751 osób. Z przedłożonego Radzie Miasta sprawozdania z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej wynika, że wśród najczęściej występujących przyczyn trudnej sytuacji osób korzystających z pomocy problem ubóstwa 54,9%, bezrobocia 38,9%, długotrwałej choroby 36% oraz bezradności w sprawach opiekuńczo – wychowawczych 22,45%.
Rada Miasta przyjęła również informację z realizacji zadań z zakresu Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Miejskiej Lubawa na lata 2015 – 2017 za rok 2017 oraz uchwaliła Program na lata 2018-2020. Jego głównymi założeniami są m.in. zapobieganie uzależnieniom, przeciwdziałanie niedożywianiu dzieci, niedostosowaniu społecznemu dzieci i młodzieży, zabezpieczanie podstawowych potrzeb materialnych rodziny, przeciwdziałanie marginalizacji oraz aktywizowanie dzieci na rzecz własnego rozwoju.
W toku obrad Radni udzielili pomocy finansowej Powiatowi Iławskiemu. Kwota 2 tysięcy złotych przekazana została na funkcjonowanie Centrum Organizacji Pozarządowych, natomiast 20 tysięcy złotych samorząd wsparł zakup nowego busa do przewozu uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej funkcjonujących na terenie Lubawy.
Uchwałą Rady Miasta udzielono również wsparcia finansowego Samorządowi Województwa Warmińsko – Mazurskiego na realizację zadań związanych z funkcjonowaniem Biura Regionalnego w Brukseli. Biuro Regionalne Województwa Warmińsko – Mazurskiego zostało utworzone na mocy uchwały nr XII/146/03 Sejmiku Województwa Warmińsko – Mazurskiego z dnia 5.09.2003 r. i ma status wojewódzkiej jednostki budżetowej. Podstawowymi celami Biura jest ochrona interesów regionu Warmii i Mazur w instytucjach Unii Europejskiej, promocja regionu oraz działanie na rzecz integracji regionu ze strukturami Unii Europejskiej, w tym Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i Komitetu Regionów. Ponadto Biuro działa na rzecz wzmocnienia wizerunku Województwa Warmińsko – Mazurskiego na poziomie europejskim, między innymi poprzez współpracę z polskimi i zagranicznymi biurami regionalnymi oraz innymi partnerami mającymi swoje siedziby w Brukseli. Działalność biura finansowana jest przez Samorząd Województwa Warmińsko – Mazurskiego oraz wybrane powiaty i gminy.
Podczas sesji zmieniono również uchwałę w sprawie ustalenia „Wieloletniego Programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem miasta Lubawa na lata 2018 – 2022”. Zmiana dotyczyła wprowadzenia możliwości najmu mieszkań służbowych dla lekarzy w zasobach komunalnych miasta, którzy chcieliby pracować w Miejskim Ośrodku Zdrowia. Samorząd miasta poszukuje możliwości na „przyciągnięcie” nowych lekarzy do miejskiej przychodni.
Radni podjęli również uchwałę o nadaniu nazwy Księdza Stanisława Pasierba nowo powstałej ulicy odchodzącej od ulicy Kupnera. W wyniku geodezyjnego podziału prywatnej nieruchomości wydzielone zostały działki budowlane wraz z drogą wewnętrzną, zapewniającą obsługę komunikacyjną terenu dla powstających nowych domów jednorodzinnych.
Z uwagi na fakt, że na przedmiotowym obszarze zakończyła się budowa pierwszego budynku mieszkalnego, powstała konieczność nadania numeru porządkowego dla tej nieruchomości, co wiązało się z podjęciem przez Radę Miasta uchwały w sprawie nadania nazwy tej ulicy.
Kolejna uchwała wprowadziła zasady gospodarowania nieruchomości stanowiącymi własność Gminy Miejskiej Lubawa. Dokument ten określa kompetencje burmistrza oraz Rady w stosunku do nabywania i zbywania nieruchomości, oddawania w użytkowanie wieczyste, sprzedaży lokali mieszkalnych i użytkowych, obciążania nieruchomości ograniczonymi prawami rzeczowymi oraz przekazywania nieruchomości w użytkowanie, dzierżawę.
Radni udzielili również upoważnienia Burmistrzowi Miasta Lubawa do wprowadzenia danych dłużników do Rejestru Należności Publicznoprawnych. W wyżej wymienionym rejestrze będą mogli się znaleźć dłużnicy, których łączna kwota należności wraz z odsetkami za zwłokę wynosi nie mniej niż 5.000 złotych. Uchwała określa rodzaje należności pieniężnych jednostki samorządu terytorialnego, którymi są wpływy z podatków i opłat oraz dochody z kar pieniężnych i grzywien określonych w odrębnych przepisach, które podlegają wpisowi do Rejestru.
Rada Miasta wyraziła również zgodę na zaciągnięcie kredytu długoterminowego na finansowanie planowanego deficytu Miasta Lubawa w 2018 roku. Kredyt ten był zaplanowany w planie budżetu na 2018 rok.
W budżecie miasta wygospodarowano środki na remont skrzyżowania ul. Gdańskiej i Poznańskiej oraz wykonanie aktywnych przejść dla pieszych, które będą zlokalizowane w newralgicznych punktach na ulicy Rzepnikowskiego – przy Szkole Podstawowej, Miejskim Ośrodku Zdrowia oraz niepublicznych przedszkolach. Aktywne przejścia są rozwiązaniem, które jednocześnie zwiększają bezpieczeństwo oraz nie utrudniają płynności komunikacji. Tego rodzaju przejście nie działa w sposób ciągły, a jedynie aktywuje się tylko wtedy, gdy na przejściu lub w bezpośrednio przed nim pojawia się pieszy.
Patron nowej ulicy:
Ksiądz Janusz Stanisław Pasierb urodził się 7 stycznia 1929 r. w Lubawie w nauczycielskiej rodzinie. Naukę w szkole powszechnej rozpoczął w 1936 r. w Tczewie, a ukończył w 1942 w Żabnie, gdzie w czasie okupacji przebywał wraz z rodzicami u dziadków. Jak sam wspominał w dzienniku wspomnień Obrót rzeczy: „Lubawa, miejsce mojego urodzenia, trwa już tylko w pamięci, w kilku wspomnieniach, za mały byłem, kiedy stamtąd przenieśliśmy się do Tczewa. Dom, w którym się urodziłem, został spalony w 1945. Gdzież zresztą stoją i trwają domy dzieciństwa, jak nie w sercu”.
W 1945 roku był uczniem I Gimnazjum im. K. Brodzińskiego w Tarnowie, następnie uczęszczał do Liceum Ogólnokształcącego w Tczewie, gdzie w roku 1947 zdał egzamin dojrzałości. Po studiach w Wyższym Seminarium Duchownym w Pelplinie 20 IX 1952 roku otrzymał święcenia kapłańskie. W duszpasterstwie pracował jako wikariusz w parafii św. Mikołaja w Grudziądzu i w Redzie. W latach 1954 – 55 studiował zaocznie sztukę kościelną na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Studia ukończył w Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie, uzyskując w 1955 roku magisterium z teologii. W 1957 roku uzyskał doktorat z teologii na podstawie rozprawy “Życie i twórczość Hermana Hana”. W latach 1958 – 1963 odbył studia w Rzymie i we Fryburgu. W Rzymie 1960 roku uzyskał doktorat z archeologii. Na Uniwersytecie Kantonalnym we Fryburgu zajmowała go archeologią, historia sztuki i patrologia. Po powrocie w 1963 roku do kraju został wykładowcą sztuki sakralnej w Wyższym Seminarium Duchownym w Pelplinie i adiunktem w Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie. 13 VI 1964 roku habilitował się na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Warszawskiego, a w roku 1965 otrzymał nominację na docenta i kierownika Katedry Historii Sztuki Kościelnej w Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie. Tutaj w roku 1972 został profesorem nadzwyczajnym nauk humanistycznych, był kuratorem kierunku historii sztuki kościelnej, kierownikiem Katedry Historii Sztuki Starożytnej i Średniowiecznej, a następnie Nowożytnej. W latach 1985 – 86 przebywał w Rzymie. W 1982 roku został prałatem Jego Świątobliwości. W diecezji chełmińskiej był konserwatorem, egzaminatorem prosynodalnym, przewodniczącym Rady Programowej Wydawnictwa Diecezji Chełmińskiej, następnie Pelplińskiej. Był członkiem polskich i zagranicznych towarzystw naukowych, m.in. Europejskiej Akademii Nauk i Sztuk, Europejskiego Centrum Kultury, PEN Clubu, Stowarzyszenia Pisarzy Polskich, Towarzystwa Naukowego Warszawskiego, Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk, Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, Międzynarodowej Rady Ochrony Zabytków i Miejsc Historycznych oraz Papieskiej Komisji Ochrony Dziedzictwa Artystycznego i Historycznego Kościoła. Opublikował ponad 400 prac, w tym 19 książek z dziedziny historii sztuki, poezji i eseistyki. Podejmując różnorodną tematykę nie zapominał o Lubawie. Napisał m.in. artykuł Biskupi chełmińscy w Lubawie („Pielgrzym” 1991, nr 15), o dostojnikach Kościoła rezydujących na zamku w Lubawie w latach 1257-1773. Pozostawił też wspomnienia z pobytu w Lubawie, które opublikował B. Wiśniewski w opracowaniu: Pomorskie drogi ks. Janusza Pasierba (1994).
Ku czci ks. prof. J. St. Pasierba w rocznicę jego urodzin w dniu 7 I 1997 roku odsłonięto tablicę pamiątkową w Kaplicy Św. Aniołów fary lubawskiej, gdzie został ochrzczony 13 I 1929 r. Otrzymał liczne odznaczenia i nagrody, m. in. Złoty Krzyż Zasługi, Złota Odznakę “Za Opiekę nad Zabytkami”. Zmarł 15 XII 1993 r. w Warszawie. Został pochowany na cmentarzu w Pelplinie.