Zwyczajna Sesja Rady Miasta
27. lutego w Lubawskim Centrum Aktywności Społecznej odbyła się LI zwyczajna sesja Rady Miasta. W poprzedzającym obrady sprawozdaniu burmistrz miasta Maciej Radtke oficjalnie przedstawił Wysokiej Radzie swoją decyzję w kwestii wyboru swojego zastępcy, którym został Sławomir Jamroży, dotychczasowy Kierownik Referatu Inwestycyjnego, Gospodarki Mieniem Komunalnym i Geodezji.
Burmistrz podsumował również akcję zbierania ankiet dotyczących przebiegu drogi S5 na odcinku Wirwajdy – Nowe Marzy. W sumie zostało zebranych około 2150 ankiet popierających najbardziej korzystny dla Lubawy wariant zielony. Burmistrz podziękował wszystkim zaangażowanym w akcję, czyli przedsiębiorcom, pracownikom urzędu oraz proboszczom parafii, a przede wszystkim Mieszkańcom, którzy w tej sprawie nie byli bierni i aktywnie wyrażali swoje stanowisko. Ankiety zostały dostarczone do olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Część sprawozdawcza
Obrady rozpoczęły się od przyjęcia kilku sprawozdań. Pierwsze z nich dotyczyło wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego. W przypadku nieosiągnięcia w roku 2022 wysokości średnich wymaganych wynagrodzeń, organ prowadzący szkołę jest zobowiązany wypłacić jednorazowy dodatek uzupełniający. W placówkach prowadzonych przez samorząd Lubawy, czyli Szkole Podstawowej im. Mikołaja Kopernika oraz Przedszkolu Miejskim nauczyciele na wszystkich stopniach awansu zawodowego osiągnęli średnie wynagrodzenie, co skutkuje brakiem konieczności wypłaty dodatku uzupełniającego.
Ze sprawozdania z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubawie za 2022 rok wynika, że liczba osób objętych pomocą społeczną z roku na rok wzrasta. W 2022 roku pomoc została udzielona 906 osobom tworzącym 494 rodziny. Głównymi powodami przyznawania pomocy społecznej w Lubawie są ubóstwo, bezradność w sprawach opiekuńczo – wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, długotrwała lub ciężka choroba, potrzeba ochrony macierzyństwa oraz bezrobocie. Liczba bezrobotnych zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Iławie w 2022 roku wynosiła 155 osób, z czego aż 95 stanowili mężczyźni.
Uczestnikami Środowiskowego Domu Pomocy Społecznej są 33 osoby niepełnosprawne, w tym 27 z terenu miasta. W ramach świadczonych usług terapeuci oraz opiekunowie przeprowadzają szereg treningów mających na celu poprawę funkcjonowania w społeczeństwie oraz radzenia sobie w codziennych sytuacjach. Uczestnicy mogą korzystać również z pomocy psychologa oraz fizjoterapeuty.
W toku obrad ogłoszono teksty jednolite uchwał: w sprawie ustalenia wysokości opłat za pobyt dzieci w Żłobku Miejskim w Lubawie „Akademia Maluszka” oraz warunków zwolnienia od ponoszenia opłat i w sprawie określenia kryteriów rekrutacji do przedszkola prowadzonego przez Gminę Miejską Lubawa, które będą brane pod uwagę na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego (…).
Pozostałe uchwały
Na sesji uchwalony został również Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Miejskiej Lubawa na 2023 rok. Dokument określa działania w zakresie opieki nad wolno żyjącymi kotami oraz bezdomnymi zwierzętami, zakres współpracy ze schroniskiem dla zwierząt, lecznicą weterynaryjną świadczącą opiekę wypadkową zwierzętom oraz Lubawską Spółką Komunalną, podmiotem odpowiedzialnym za odławianie bezdomnych zwierząt. Na realizację Programu samorząd w 2023 roku przeznaczył 55 000 złotych.
Rada uchwaliła również Plan Gospodarki Niskoemisyjnej. Dokument został sporządzony w celu zaplanowania działań, które przyczynią się do osiągnięcia celów w zakresie zmniejszenia emisji CO², zwiększenia udziału energii pochodzącej z OZE, zmniejszenia zużycia energii finalnej na terenie Miasta Lubawy, które będą realizowane do 2030 roku. Jako najważniejsze zadania do realizacji wpisano trwającą już modernizacje budynku Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika, poprawę efektywności energetycznej budynku szkoły podstawowej przy ulicy Świętej Barbary 45 oraz modernizacje energetyczną oświetlenia ulicznego.
Radni przyjęli również „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło energię elektryczną i paliwa gazowe dla Gminy Miejskiej Lubawa”. Celem opracowania jest przedstawienie założeń rozwoju systemu i organizacji zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze Gminy Miejskiej Lubawa na okres 15 lat. Obejmuje wszystkich użytkowników – przemysł, obiekty komunalne, obiekty użyteczności publicznej, budynki mieszkalne. Podstawą opracowania dokumentu jest prawo energetyczne. Z dokumentu wynika, że najwięcej budynków mieszkalnych w mieście powstało w okresie od 1998 do 2014 roku. Z sieci ciepłowniczej korzysta blisko 12,7 % budynków mieszkalnych, w tym wielorodzinnych, co daje łącznie około 46 % mieszkańców Lubawy. Łączne zapotrzebowanie na energię cieplną na terenie miasta wynosi 656,04 TJ rocznie, z czego aż 50,5 % dotyczy zakładów produkcyjnych. Największy udział w bilansie energetycznych dla Gminy Miejskiej Lubawa ma węgiel kamienny, stanowi on aż 55,05 %. Stosunkowo duży udział w bilansie energii zajmują odnawialne źródła energii. W przypadku Lubawy jest to głównie drewno (biomasa). Udział OZE w bilansie energetycznym wynosi 28,5 %. Jako działania podejmowane przez samorząd w celu racjonalizowania użytkowania ciepła, energii elektrycznej i paliw gazowych wyróżnia się kompleksowe termomodernizacje budynków (ocieplenie, wymiana stolarski okiennej, modernizacje wewnętrznych instalacji c.o.).
Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach uregulowała kwestie pozbywania się nieczystości ciekłych, które pochodzą z przydomowych oczyszczalni ścieków oraz z osadników w instalacji przydomowej. Pomimo, że takich instalacji w mieście nie ma zbyt wiele, to jednak należało uregulować akty prawa miejscowego w tym zakresie. Pierwsza uchwała dotyczyła Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Lubawa. Dokument został rozszerzony o nałożenie na właścicieli nieruchomości obowiązku zapewniania systematycznego usuwania nieczystości ciekłych ze zbiornika bezodpływowego i osadnika w instalacji przydomowej oczyszczalni ścieków w ten sposób, by zapobiec przepełnieniu i wypływowi zawartości na zewnątrz. Właściciele takich instalacji są zobowiązani do podpisania umowy z przedsiębiorcą posiadającym stosowne zezwolenie i świadczącym usługi usuwania ciekłych nieczystości. Regulamin określa również częstotliwość wykonywania tych czynności.
Rada uchwaliła także górne stawki opłaty za świadczenie usług w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transport nieczystości ciekłych, jakie mogą stosować firmy świadczące przedmiotowe usługi i posiadające aktualne zezwalania burmistrza miasta na prowadzenia działalności w tym zakresie. Kwota ta została ustalona w wysokości 22 zł/m³ brutto.
Zbycie nieruchomości
i pomoc inwestycyjna
Rada Miasta Lubawa wyraziła zgodę na sprzedaż dwóch nieruchomości gruntowych w Lubawie, Pierwsza z nich jest zlokalizowana przy ulicy Unii Europejskiej, która zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest przeznaczona pod tereny obiektów produkcyjnych, usługowych, składów i magazynów. Nieruchomość przy ulicy Lipowej jest złożona z dwóch działek. Pierwsza jest przeznaczona pod tereny zabudowy usługowej i mieszkaniowej jednorodzinnej, natomiast druga pod tereny zabudowy usługowej i mieszkaniowej jednorodzinnej oraz w części północnej pod tereny zieleni urządzonej.
Rada udzieliła pomocy finansowej Samorządowi Województwa Warmińsko – Mazurskiego na realizację zadań związanych z finansowaniem Biura Regionalnego w Brukseli w kwocie 1 870 złotych. Podstawowymi celami Biura jest ochrona interesów regionu Warmii i Mazur w instytucjach Unii Europejskiej, promocja regionu oraz działanie na rzecz integracji regionu ze strukturami Unii Europejskiej, w tym Komisji Europejskiej, Parlamencie Europejskim i Komitecie Regionów. Ponadto Biuro działa na rzecz wzmocnienia wizerunku Województwa Warmińsko – Mazurskiego na poziomie europejskim, między innymi poprzez współpracę z polskimi i zagranicznymi biurami regionalnymi oraz innymi partnerami mającymi swoje siedziby w Brukseli. Działalność Biura finansowana jest przez Samorząd Województwa Warmińsko – Mazurskiego oraz wybrane powiaty i gminy.
Rada Miasta zatwierdziła uchwałę w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej. Przedsiębiorcy, podobnie jak w ubiegłych latach, będą mogli skorzystać z 5. letniego okresu zwolnienia z podatku od nieruchomości na nowo wybudowane budynki, budowle lub ich części położone na terenie miasta i związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, w wyniku powstania których utworzono nowe miejsca pracy. Zwolnienie nie dotyczy działalności handlowej oraz obiektów przeznaczonych pod wynajem lub dzierżawę. W ramach tej uchwały w ciągu ostatnich lat przedsiębiorstwa przeprowadziły inwestycje szacowane na ponad 120 mln złotych, a powierzchnia nowo powstałych budynków wyniosła około 6 ha.
Rada uchwaliła również zmiany w budżecie oraz Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2023 – 2039. Zmiany te jednak miały głównie charakter porządkujący.